KWT
KWT staat voor keuzewerktijd. Na het eerste rapport wordt een van de twee mentorlessen in de brugklas vervangen door een KWT-uur. Ook leerlingen uit mavo 2 en mavo 4 kunnen worden ingedeeld voor een KWT-uur. Dit lesuur wordt voor deze leerlingen ingepland buiten de reguliere lesuren in het lesrooster. Leerlingen uit de brugklas kiezen op basis van hun prestaties voor deelname aan een steunles (talen en wiskunde) of mogen begeleid werken. Leerlingen uit klas 2 en mavo 4 kunnen steunles krijgen in het vak waar ze moeite mee hebben en of waarbij ze graag extra ondersteuning willen. De mentor en de lesgevende docenten spelen een belangrijke rol bij het maken van de juiste keuze.

Doel
De keuzewerktijd-uren (KWT-uren) zijn bedoeld als ondersteuning, verdieping en/of verbreding van een bepaald vak, of als facilitering voor zelfstudie. In de KWT-uren werken de leerlingen in een leslokaal onder begeleiding van een vakdocent aan een specifiek vak of er wordt zelfstandig gewerkt aan het huiswerk. Tijdens het KWT-uur kunnen vragen gesteld worden over de lesstof, extra geoefend worden met bepaalde vaardigheden (bijvoorbeeld tekstverklaring, luistervaardigheid) of met bijvoorbeeld een diagnostische toets. De KWT-uren zijn niet alleen bedoeld om te werken aan huiswerk. Leerlingen zullen ook thuis nog tijd moeten besteden aan werk- en leeropdrachten. De KWT-uren zijn op een vast moment in de week ingeroosterd.